Γεωπολιτική και Τουρισμός
Διδάσκων/ουσα: Μπότσης Μιλτιάδης
Κωδικός Μαθήματος: TOU190
Κατηγορία Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Τρόπος Παράδοσης: Πρόσωπο με πρόσωπο
Εξάμηνο: ΣΤ΄
ECTS: 5
Σύνολο Ωρών: 4
Σελίδα E Class: https://opencourses.ionio.gr/courses/DTO145/
Οργάνωση Διδασκαλίας:
Δραστηριότητα | Φόρτος Εξαμήνου |
---|---|
Διαλέξεις | 52 |
Μελέτη και Ανάλυση Βιβλιογραφίας | 73 |
Σύνολο Μαθήματος (ECTS: 5) | 125 |
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η μελέτη και η ερμηνεία των διεθνών σχέσεων και συμπεριφορών των χωρών πέριξ της Αδριατικής, αλλά και των Μεγάλων Δυνάμεων, μέσα στο ατελείωτο διαχρονικό παίγνιο απόκτησης ισχύος (αμυντικής, οικονομικής, πολιτικής και πολιτισμικής). Γεωγραφικός χώρος αναφοράς είναι η περιοχή Αδριατικής – Ιονίου – Μεσογείου θαλάσσης, με ειδική επικέντρωση στο νησί της Κέρκυρας, το οποίο ανέκαθεν αποτελούσε βλέψη των ισχυρών κάθε εποχής. Προφανώς, όχι μόνον λόγω της ομορφιάς του, αλλά, κυρίως, ένεκα της στρατηγικής του γεωγραφικής θέσης. Θέση, η οποία ακόμα και σήμερα διατηρεί τη σπουδαιότητά της για ένα ακόμα λόγο, τον έλεγχο των ενεργειακών αποθεμάτων του Ιονίου πελάγους και της Κρήτης, όπως και της διακίνησής τους προς τις ευρωπαϊκές αγορές.
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η μελέτη και η ερμηνεία των διεθνών σχέσεων και συμπεριφορών των χωρών πέριξ της Αδριατικής, αλλά και των Μεγάλων Δυνάμεων, μέσα στο ατελείωτο διαχρονικό παίγνιο απόκτησης ισχύος (αμυντικής, οικονομικής, πολιτικής και πολιτισμικής). Γεωγραφικός χώρος αναφοράς είναι η περιοχή Αδριατικής – Ιονίου – Μεσογείου θαλάσσης, με ειδική επικέντρωση στο νησί της Κέρκυρας, το οποίο ανέκαθεν αποτελούσε βλέψη των ισχυρών κάθε εποχής. Προφανώς, όχι μόνον λόγω της ομορφιάς του, αλλά, κυρίως, ένεκα της στρατηγικής του γεωγραφικής θέσης. Θέση, η οποία ακόμα και σήμερα διατηρεί τη σπουδαιότητά της για ένα ακόμα λόγο, τον έλεγχο των ενεργειακών αποθεμάτων του Ιονίου πελάγους και της Κρήτης, όπως και της διακίνησής τους προς τις ευρωπαϊκές αγορές.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
- αναγνωρίζουν τις διεθνείς σχέσεις και συμπεριφορές και την ενδεχόμενη εμπλοκή τους στη διεθνή κινητικότητα του τουρισμό,
- εξετάζουν μεθοδολογικά τη σχέση ανάμεσα στη Γεωπολιτική και την Τουριστική Γεωγραφία,
- εξηγούν τις τουριστικές διακυμάνσεις ως συνέπεια διεθνών αρνητικών φαινομένων ή και παρεμβάσεων,
- υπολογίζουν τις τουριστικές προοπτικές ενός τόπου, λαμβάνοντας υπόψιν την επιρροή διαφόρων γεωπολιτικών παραγόντων και φαινομένων, όπως επί παραδείγματι της τρομοκρατίας,
- αξιολογούν την επιρροή γεωπολιτικών παραγόντων, του πολιτισμού συμπεριλαμβανομένου, και διεθνών μεταβολών στην γεωγραφικη κατανομή του τουρισμού και στις κοινωνίες υποδοχής του.
Εξετάζεται εισαγωγικά το πολυδιάστατο φαινόμενο του διεθνούς τουρισμού υπό το φως της γεωγραφικής μεθόδου της Γεωπολιτικής ανάλυσης. Το μάθημα επικεντρώνεται στη μελέτη και η ερμηνεία των διεθνών σχέσεων και συμπεριφορών των χωρών πέριξ της Αδριατικής, αλλά και των Μεγάλων Δυνάμεων, μέσα στο ατελείωτο διαχρονικό παίγνιο απόκτησης ισχύος (αμυντικής, οικονομικής, πολιτικής και πολιτισμικής). Γεωγραφικός χώρος αναφοράς είναι η περιοχή Αδριατικής – Ιονίου – Μεσογείου θαλάσσης, με ειδική επικέντρωση στο νησί της Κέρκυρας, το οποίο ανέκαθεν αποτελούσε βλέψη των ισχυρών κάθε εποχής. Προφανώς, όχι μόνον λόγω της ομορφιάς του, αλλά, κυρίως, ένεκα της στρατηγικής του γεωγραφικής θέσης. Θέση, η οποία ακόμα και σήμερα διατηρεί τη σπουδαιότητά της για ένα ακόμα λόγο, τον έλεγχο των ενεργειακών αποθεμάτων του Ιονίου πελάγους και της Κρήτης, όπως και της διακίνησής τους προς τις ευρωπαϊκές αγορές.
1. Μ. Γ. Αγάθος, Ε., Οι Ιταλοί εν Κερκύρα, Αθήνα 1924.
2. Αθανάσαινας, Γ., Κέρκυρα Σεπτέμβρης 1943, εκδ. Μακεδονικές, Αθήνα 1996.
3. Καλογερόπουλος – Στράτης, Σ., Διεθνείς Σχέσεις και Θεσμοί, Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Κέρκυρα 1995.
4. Αλέξανδρος Στογιάννος, Η Γένεση της Γεωπολιτικής και ο Friedrich Ratzel, Λειμών, Αθήνα 2017.
5. Sir Halford Mackinder, (Eπιμ. Ι. Θ. Μάζης), Δημοκρατικά Ιδεώδη και Πραγματικότητα & άλλες τρείς Εισηγήσεις, Παπαζήσης, Αθήνα 2005
6. Νicholas J. Spykman (Eπιμ. Ι. Θ. Μάζης), H γεωγραφία της Ειρήνης, Παπαζήσης, Αθήνα 2004.
7. Yale H. Ferguson-Richard Mansbach, (Επιμέλεια: Ι. Θ. Μάζης), Η αναζήτηση της Ουτοπίας. Θεωρία και Διεθνής Πολιτική, Παπαζήσης, Αθήνα 2009.
8. Ηλίας Ι. Ηλιόπουλος, Γεωπολιτική των Θαλασσίων Δυνάμεων, Λειμών, Αθήνα, 2017
9. Ι. Θ. Μάζης - Mάρκος Τρούλης - Ξανθίππη Δωματιώτη, Νεορεαλιστική προσέγγιση Θεωρίας Διεθνών Σχέσεων και Συστημική Γεωπολιτική Ανάλυση. Συγκλίσεις και Αποκλίσεις, εκδ. Λειμών, Αθήνα 2019
10. Ξανθίππη Μ. Δωματιώτη, Συστημική Γεωπολιτική Ανάλυση. Διεπιστημονικότητα και Πολυμεθοδολογική Ανάλυση, εκδ. Λειμών, Αθήνα 2018
11. Ι. Θ. Μάζης, Μεταθεωρητική Κριτική Διεθνών Σχέσεων και Γεωπολιτικής. Το νεοθετικιστικό πλαίσιο, Παπαζήσης, Αθήνα 2012.
12. Ι. Θ. Μάζης, Γεωπολιτική: Η Θεωρία και η Πράξη, Παπαζήσης, Αθήνα, 2002.
13. Μ. Γ. Μπότσης, Γεωπολιτική Αδριατικής – Ιονίου. Η περίπτωση της
Κέρκυρας, εκδόσεις Παπαζήσης, Αθήνα 2005.
14. Στεφανίδη, Γ., Τελευταίος ευρωπαϊκός αιώνας. Διπλωματία και πολιτική των Δυνάμεων (1871-1945), εκδ. Προσκήνιο, Αθήνα 1997.
15. Lacoste,Υ., Dictionnaire de géopolitique, Εditions Flammarion, Paris 1993.
16. Prasca, V., Εγώ εισέβαλα στην Ελλάδα, μεταφ. Ν. Α. Κολόμβας, εκδ. Γκοβόστης, Αθήνα 1999.
17. Braudel, F., Μεσόγειος. Ο ρόλος του περίγυρου, Αθήνα 1991.
18. Braudel, F., Η Μεσόγειος. Ο χώρος και η ιστορία, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 1990.
19. Brzezinski, Z., Η Μεγάλη Σκακιέρα, Αθήνα 1998. ΙA.R. Baker, Geography and History. Bridging the Divine, Cambridge 2005.
20. R.A. Butlin - R.A. Dodgshon (ed.), An Historical Geography of Europe, Oxford 1998.
21. Kissinger, H., Διπλωματία, εκδ. Νέα Σύνορα – Λιβάνης, Αθήνα 1995.
22. Klausewitz, Κ., Περί του πολέμου, Εκδ. Βάνιας,
23. Weigert, H.W., Principles of Political Geography, New York 1957.
Δια ζώσης διαλέξεις, με ταυτόχρονη χρήση: του πίνακα, παρουσιάσεων PowerPoint, της πλατφόρμας e-class και της προβολή βίντεο τουριστικού περιεχομένου από το διαδίκτυο.
- Χρήση του πίνακα
- Χρήση παρουσιάσεων PowerPoint
- Χρήση της πλατφόρμας e-class
- Προβολή βίντεο τουριστικού περιεχομένου από τον διαδίκτυο
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνεται με :
Γραπτή τελική εξέταση (100% του βαθμού) που μπορεί να περιλαμβάνει:
- ερωτήσεις κατανόησης της διδαχθείσας ύλης με τη μορφή ανάπτυξης δοκιμίου,
- ερωτήσεις σύντομης απάντησης
Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές στην έναρξη του μαθήματος. Η αξιολόγηση των φοιτητών είναι προσβάσιμη από αυτούς για επεξηγήσεις αναφορικά με την βελτίωση τους.
Επιστροφή
<< | < | Δεκέμβριος 2024 |
> | >> | ||
Δε | Τρ | Τε | Πε | Πα | Σα | Κυ |
1 |
||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |