en

Τουρισμός, Πολιτισμός και Δημιουργικές Βιομηχανίες


Διδάσκων/ουσα: Γιώτης Γεώργιος
Κωδικός Μαθήματος: CUL110
Κατηγορία Μαθήματος: Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος: Επιλογής
Επίπεδο Μαθήματος: Προπτυχιακό
Γλώσσα Μαθήματος: Ελληνικά
Εξάμηνο: Γ΄
ECTS: 5
Σύνολο Ωρών: 4

Οργάνωση Διδασκαλίας:
ΔραστηριότηταΦόρτος Εξαμήνου
Διαλέξεις52
Εκπόνηση και Συγγραφή Εργασιών13
Μελέτη και Ανάλυση Βιβλιογραφίας30
Εξάσκηση και Προετοιμασία30
Σύνολο Μαθήματος (ECTS: 5)125


Σύντομη Περιγραφή:

Το μάθημα αποσκοπεί να προσφέρει μια γενική θεώρηση της αλληλεπίδρασης ανάμεσα στον τουρισμό, τον πολιτισμό και τις δημιουργικές βιομηχανίες. Από τη μία, ο τουρισμός παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και στην ανάπτυξη των δημιουργικών βιομηχανιών, ενισχύοντας παράλληλα και την επιχειρηματική δραστηριότητα των τοπικών δημιουργών. Από την άλλη, η ανάπτυξη των δημιουργικών βιομηχανιών και η ορθή αξιοποίηση της πολιτισμικής κληρονομιάς, μέσω της δημιουργίας των πολιτιστικών βιομηχανιών, αναβαθμίζει την αισθητική των περιοχών ούτως ώστε να προσελκύουν περισσότερο και ποιοτικότερο τουρισμό. Στο μάθημα αυτό θα γίνει αναφορά στον πολιτιστικό και δημιουργικό τουρισμό καθώς και στις πρακτικές που υιοθετούνται για την ανάπτυξη των δύο ειδικών μορφών τουρισμού. Θα αναλυθούν επίσης οι πολιτικές της UNESCO, αλλά και των σχετικών ελληνικών δημόσιων οργανισμών για την ανάπτυξη του πολιτιστικού και δημιουργικού τουρισμού. Στο πλαίσιο του μαθήματος αναλύονται και περιπτωσιολογικές μελέτες για την καλύτερη κατανόηση της ύλης.

 

Αντικειμενικοί Στόχοι - Επιδιωκόμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  • Κατανοούν τους όρους πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες, καθώς και τη σημασία που παρουσιάζουν στην τοπική ανάπτυξη
  • Αξιολογούν τις θεωρητικές βάσεις και τη σημασία του πολιτιστικού και δημιουργικού τουρισμού για τους τουρίστες και τις τοπικές κοινωνίες.
  • Συγκρίνουν τις αρχές και τις προοπτικές της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς και του τουρισμού και αξιολογούν τις επιπτώσεις τους στον πολιτιστικό τουρισμό.
  • Εξηγούν τις προσεγγίσεις της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς, της διαχείρισης του τουρισμού και της εκπαίδευσης που συμβάλλουν στη βελτίωση της ικανοποίησης των επισκεπτών με παράλληλη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
  • Αναγνωρίζουν και να κατανοούν τις πολιτικές που εφαρμόζονται από τις διεθνείς οργανισμούς και τους εθνικούς οργανισμούς για την ανάπτυξη του πολιτιστικού και δημιουργικού τουρισμού.
Περιεχόμενο (Syllabus):

Εβδομάδα 1η: Εισαγωγή στις δημιουργικές και πολιτιστικές βιομηχανίες

Εβδομάδα 2η: Οι δημιουργικές βιομηχανίες, τα δίκτυα καινοτομίας και γνώσης, οι δημιουργικές πόλεις

Εβδομάδα 3η: Η διαφοροποίηση του τουρισμού μέσω της δημιουργικότητας

Εβδομάδα 4η: Δημιουργικές πόλεις, city branding και τουρισμός

Εβδομάδα 5η: Δημιουργικότητα και τουρισμός στις περιοχές της περιφέρειας  

Εβδομάδα 6η: Ο πολιτιστικός τουρισμός

Εβδομάδα 7η: Ο δημιουργικός τουρισμός

Εβδομάδα 8η: Πολιτικές και πρακτικές ανάπτυξη του πολιτιστικού και δημιουργικού τουρισμού

Εβδομάδα 9η : Μελέτη περιπτώσεων Sheffield και Bilbao

Εβδομάδα 10η: Πλαίσιο Πολιτικών UNESCO για τον πολιτιστικό τουρισμό

Εβδομάδα 11η: Εθνικές Πολιτικές για τον πολιτιστικό και δημιουργικό τουρισμό          

Εβδομάδα 12η: Ανάπτυξη και διοίκηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων του δημιουργικού τουρισμού

Εβδομάδα 13η: Η μελέτη περιπτώσεων Plymouth (HB) και Singapore

Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη:

Διανέμονται από τον Εύδοξο:

  • Αυδίκος Β. (2014), Οι πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες στην Ελλάδα, Εκδόσεις Επίκεντρο.
  • Δουλκέρη Τ. (2021), Τουρισμός - Πολιτική - Πολιτισμός στην Ελλάδα, Εκδόσεις Λειμών.
  • Μωραίτου, Ι. (2019), Αστική Ανάπτυξη και Συνοχή. Πολιτιστικές και περιβαλλοντολογικές προσεγγίσεις, Εκδότης Προπομπός.

Συμπληρωματικά συγγράμματα:

  • Crouch, D. and N., Lubbren (eds) (2003) Visual Culture and Tourism, Oxford: Berg
  • du Cros H. & McKercher B. (2014) Cultural Tourism (2nd Edition), Routledge
  • Morpeth N.D., Long P. (2016) Tourism and the Creative Industries: Theories, policies and practice (1st edition), Routledge
  • Richards G., Wilson J. (2007) Tourism, Creativity and Development, London: Routledge.
  • Richards, G. (2006) Cultural Tourism: Global and Local Perspectives, London: Routledge.
  • Βερνίκος Ν., Δασκαλοπούλου Σ., Μπαντιμαρούδης Φ., Παπαγεωργίου Δ. (2017) Πολιτιστικές βιομηχανίες - Διαδικασίες, υπηρεσίες, αγαθά, Εκδόσεις Κριτική.
  • Μητούλα Ρ.Κ., Καλδής Π.Ε. (2018) City Branding και βιώσιμη ανάπτυξη- Η περίπτωση των πολιτιστικών διαδρομών, Εκδόσεις Παπαζήση. 
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι:
  • Διαλέξεις
  • Επεξεργασία περιπτοσιολογικών μελετών (case studies)
  • Προφορική παρουσίαση εργασιών
Χρηση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας:
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία: Σύστημα Διαχείρισης Ηλεκτρονικής Τάξης (Open eClass), επεξεργαστής παρουσιάσεων, σημειώσεις διδάσκοντα σε pdf, υπολογιστικά φύλλα
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία: Η επικοινωνία με τους φοιτητές επιτυγχάνεται με τη χρήση του Συστήματος Διαχείρισης Ηλεκτρονικής Τάξης (Open eClass) και του Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης:
  • 60% τελική γραπτή εξέταση (ερωτήσεις σύντομης απάντησης και ερωτήσεις επίλυσης προβλημάτων)
  • 30% γραπτή εργασία σε ομάδες των 2-3 ατόμων
  • 10% προφορική εξέταση της εκπονηθείσας ομαδικής εργασίας

Επιστροφή
<< <
Μάρτιος 2024
> >>
Δε Τρ Τε Πε Πα Σα Κυ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Σήμερα, Παρασκευή 29-03-2024

Γραμματεία

Γραμματεία
Ι. Θεοτόκη 72, 1ος όροφος
(+30) 26610 87960, 87961, 87962
dtour@ionio.gr

Ανάγνωση ΚειμένουΑνάγνωση Κειμένου Αναγνωσιμότητα ΚειμένουΑναγνωσιμότητα Κειμένου Αντίθεση ΧρωμάτωνΑντίθεση Χρωμάτων
Επιλογές Προσβασιμότητας